ارتباط بهار بسیار سرد نیمکره شمالی با ذوب شدن یخ‌های قطب شمال

ساخت وبلاگ

ارتباط بهار بسیار سرد نیمکره شمالی با ذوب شدن یخ‌های قطب شمال

دانشمندان علوم جوی معتقدند که سرمای شدید هفته‌های اخیر در شمال اروپا و آمریکا و بارش برف و طوفان‌های سرد در این مناطق با کاهش شدید حجم لایه‌های یخ در قطب شمال ارتباط دارد.ارتباط, بهار, بسیار, سرد, نیمکره, شمالی, با, ذوب, شدن, یخ‌,های, قطب, شمال,ارتباط بهار, بسیار سرد, نیمکره شمالی, با ذوب شدن, یخ‌های, قطب شمال,ارتباط بهار بسیار سرد, نیمکره شمالی, با ,ذوب شدن یخ‌های قطب شمال,ارتباط بهار بسیار سرد نیمکره شمالی با ذوب شدن یخ‌های قطب شمال,
  به نوشته روزنامه « گاردین»، در پاییز سال گذشته میزان و گستردگی لایه‌های یخ که معمولا در این فصل در آب‌های قطب شمال تشکیل می‌شود به نازلترین حد خود کاهش یافت.
آمارهایی که روز دوشنبه توسط مراکز هواشناسی و بخش‌های اقلیم شناسی دانشگاه‌های آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهند که سرعت از بین رفتن لایه‌های یخ در آب‌های قطب شمال بسیار شدت پیدا کرده و حجم یخ در این مناطق نسبت به ۳۰ سال پیش حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. اکثر کارشناسان معتقدند که این تغییرات ناشی از گرمایش جو کره زمین است.

به اعتقاد این گروه از کارشناسان، کاهش حجم یخ در مناطق قطبی باعث می‌شود که آب اقیانوس‌ها گرم‌تر شود. گرم شدن آب اقیانوس‌ها و گرم شدن جو زمین ارتفاع و مسیر وزش بادهای شمالی که معمولا آب و هوای نیمکره شمالی را کنترل می‌کند، تغییر داده است.
 
این وضعیت باعث شده که توده هوای سرد مناطق قطب شمال تا عمق بیشتری به سمت جنوب نفوذ کرده و تغییر آب و هوا و درجه حرارت در شمال اروپا و آمریکا را بسیار بیشتر از گذشته تحت تاثیر خود قرار دهد.
 
به نوشته گاردین، برخی از دانشمندان علوم جوی از پارسال با اشاره به افزایش سرعت ذوب شدن لایه‌های یخ در قطب شمال هشدار داده بودند که تحت تاثیر این وضعیت، زمستان در شمال اروپا سردتر و طولانی‌تر خواهد شد.
 
سرمای شدید ماه مارس امسال در شمال اروپا با آب و هوای ملایم همین ماه در سال گذشته که طی آن اکثر کشورهای اروپای شمالی یکی از گرم‌ترین بهارهای خود را تجربه کردند به شدت در تناقض است.
 
دانشمندان می‌گویند دلیل این تناقض شدید را باید در حجم بسیار زیاد یخ‌های قطب شمال جستجو کرد که با سرعت بسیار زیادی در حال ذوب شدن هستند.
 
اداره امور جوی دولت آمریکا نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرد که افزایش گرما در مناطق قطب شمال، آب و هوای نیمکره شمالی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گزارش این نهاد قید شده بود که تحت تاثیر گرمایش مناطق قطبی، شرایط جوی در نیمکره شمالی به شدت تغییر خواهد کرد و باید منتظر وقوع پدیده‌هایی نظیر بارش شدیدتر برف، وزش بادهای گرم و حتی جاری شدن سیلاب های گسترده بود.
 
مدیر اداره هواشناسی بریتانیا نیز قبلا اعلام کرده بود که یکی از عوامل اصلی بارش شدید برف و سرمای شدید امسال در این کشور ذوب شدن یخ‌های منطقه قطب شمال است.
 
مشاور سابق امور علمی دولت بریتانیا نیز چندی پیش هشدار داده بود که حوادث جوی فراوانی، درآینده نزدیک کشور بریتانیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. سال گذشته مناطق شمالی اروپا شاهد شدیدترین موج هوای گرم، شدیدترین میزان بارندگی، خشکسالی و جاری شدن سیل بود.

مطالب علمی و پزشکی و آشپزی...
ما را در سایت مطالب علمی و پزشکی و آشپزی دنبال می کنید

برچسب : ارتباط, بهار, بسیار, سرد, نیمکره, شمالی, با, ذوب, شدن, یخ‌,های, قطب, شمال,ارتباط بهار, بسیار سرد, نیمکره شمالی, با ذوب شدن, یخ‌های, قطب شمال,ارتباط بهار بسیار سرد, نیمکره شمالی, با ,ذوب شدن یخ‌های قطب شمال,ارتباط بهار بسیار سرد نیمکره شمالی با ذوب شدن یخ‌های قطب شمال, نویسنده : اهل سنت خواف sonnielm بازدید : 692 تاريخ : چهارشنبه 14 فروردين 1392 ساعت: 0:13